Tips voor brandfotografie – content

Brand-fotoshoot-©PetraMuilenburgFotografie-social-media-en-blogartikelen

Meer zichtbaarheid met brandfoto's

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Daar ben ik het niet mee eens. Als fotograaf weet ik dat je ook tekst nodig hebt om je boodschap voor mensen goed over te brengen.

Een hele lap tekst klik ik echt niet zo maar aan, alleen als ik specifiek op zoek ben naar iets. Een beeld dat me aanspreekt kan ik al aanklikken voordat ik helemaal goed weet waar de boodschap over gaat.

Dat zegt wellicht iets over mij, maar het geldt voor de overgrote meerderheid van de mensen. Beelden spreken tot onze verbeelding en zetten aan tot actie.

Dat lijkt me de beste reden om naast de teksten die je schrijft je verhaal te ondersteunen met een bijpassende foto.

Lees dus verder....................

Begin bij het begin:

  1. Maak een plan
  2. Zelf doen / van anderen
  3. Jouw uitstraling
  4. Persoonlijke begeleiding

Maak een plan

Jouw brand of merk beleving in beeld gebracht

Of je nu zelf aan de slag gaat met fotograferen of een professionele brandshoot afspreekt.

Een open deur maar, maak een plan.

Haak nu niet gelijk af. Lees nog even verder.

Zelf krijg ik namelijk de kriebels als ik online weer een goedbedoeld verhaal vind over contentplanning. Ik kan daar niet zo veel mee. Ik ben een mens van de dag én de praktijk. Te veel van te voren plannen en mezelf vastpinnen werkt averechts.

Dat wil niet zeggen dat ik vind dat je het dan maar niet moet doen!

Ga op zoek naar een methode die bij je past. Voor mij werkt bijvoorbeeld altijd goed om het contentplan te koppelen aan een andere activiteit. In het verleden gebruikte ik hier graag de fotowedstrijd en challenge voor mijn cursisten voor.

Het geeft me een reden om bij het thema een aantal tips te geven waar deelnemers mee vooruit kunnen.

Wat voor jou ook maar werkt, een contentplanner van maanden vooruit of welke andere manier dan ook. Maar maak een plan, dat geeft je houvast en een doel.

Begin met een grove schets.

    1. Op welke media wil je plaatsen
    2. Hoe vaak wil je iets plaatsen (een blog is eens per 2 weken een goede start, social media meer keren per week)
    3. Waar wil je het over hebben - maak een lijst waar je ideeën als kreten neerzet als ze je te binnen schieten. Zo heb je een eigen voorraad inspiratie.
    4. Hoeveel beelden wil je ter ondersteuning gebruiken - minimaal 1 is om te beginnen een goede start

Van anderen of jezelf?

Content en beleving

Wat is jou reden om dit blog te lezen? Misschien weet je niet goed waar te beginnen. Er zijn zo veel kanten die je uit kunt met beelden.

Er zijn een aantal websites waar je zonder extra hoge kosten te maken goede beelden vandaan kunt halen. Het mooiste is dat je ze daar ook vindt met gebruikslicentie. Je zit er niet op te wachten om over 2 jaar een factuur te ontvangen van een bedrijf dat heeft geconstateerd dat je onterecht hun beelden hebt gebruikt. Een dure hobby en bovendien helemaal niet nodig.

Mijn favorieten zijn:

  • pixabay
  • envato
  • pexels
  • i-stock
  • adobe stock

Ik heb het met nadruk over beelden, want je hoeft je helemaal niet te beperken tot alleen maar foto's. Een zogenaamde vectorafbeelding of een videoclip kan ook prima jouw verhaal ondersteunen.

Jouw uitstraling

Jouw bedrijf - jouw merkbeleving

Als zelfstandig ondernemer weet je heel goed wat je wilt. Je hebt een idee voor ogen wie je wilt helpen en waarmee.

Die visie laat je terugkomen in je beelden. Hoe meer een beeld aansluit bij jou beleving, hoe meer dat geldt voor jouw klanten. Zij zullen een zelfde soort gevoel krijgen en dus zich prima voelen bij wat je aanbiedt.

Consistentie is daarbij het sleutelwoord. Zorg dat je beelden hetzelfde gevoel uitstralen.

Natuurlijk zal je stijl zich in de tijd ontwikkelen. Afhankelijk van waar je content plaatst kan het tijd zijn om weer eens een frisse nieuwe website neer te zetten. Of misschien wel je content op social media op te schonen.

Brandfoto support

Persoonlijke begeleiding - Brandfoto support

De tips hierboven zijn om je alvast op weg te helpen. Twijfel je nog over de kwaliteit, uitvoering, techniek of vind je het lastig de stap te wagen je foto's online te delen?

In mijn programma Brandfoto Support help ik je met jouw vragen. Of je nu hulp nodig hebt bij de technische kant, feedback wilt als steun in de rug voor je content plaatst of begeleiding zoekt bij het opstellen van je plan. Het programma wordt op jouw wensen en behoeften aangepast.

Het Brandfoto Support programma werkt op basis van inkoop van uren zoals een strippenkaart. Je kunt de uren verdelen zoals jij wenst. Persoonlijke begeleiding voor de techniek, meekijken voor content online gaat. Het past allemaal in het voor jou op maat gemaakte programma.

Wil je meer weten over Brandfoto support? Gebruik dan het onderstaande formulier. Je ontvangt dan zo snel mogelijk een overzicht met de werkwijze, mogelijkheden en prijzen.

Lees ook.....